Miskolc – Roadshow rendezvény 2017. október 27.

A Magyar Külgazdasági Szövetség és az EXIMBANK közös rendezvénysorozata, az országos üzleti roadshow ez alkalommal Miskolcon került megrendezésre a Hotel Pannóniában. Célunk és feladatunk a hazai KKV-k pozíciójának erősítése, exportjának, importjának elősegítése. Ezen a rendezvénysorozaton, melynek keretében vidéki gazdasági központokba látogatunk el, szeretnénk megismerni a térségi problémákat és beszélgetésre invitálni a térség hazai cégeit, hogy közösen tegyenek a magyar vállalkozások felzárkózásáért régiós szinten és versenyképesebbek legyenek a nemzetközi piacon.
A rendezvény témája ez alkalommal a Térségi export-import kapcsolatok fejlesztése volt.

A rendezvényt Horváth Miklós elnök úr nyitotta meg, majd Dr. Dankó László docens úr, a Miskolci Egyetem docense fejtette ki a KKV szektor üzleti problematikáját és az aktuális külgazdasági trendeket, valamint azt, hogy az iparágak változása milyen lehetőséget nyújt a magyar kis- és középvállalatok számára. Sok érdekességet osztott meg a hallgatósággal, mind országos szinten, mind kifejezetten Borsod-Abaúj-Zemplén megyére vonatkozóan. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a KKV-k jellemző szektorai a vegyipar, műanyagipar, gépipar, fémmegmunkálás, de jelen vannak például az állattenyésztő gazdaságok, hús- és tejfeldolgozó üzemek is. A megyei KKV-k jellemzően európai fókuszú külkapcsolatokkal rendelkeznek, illetve Európa felé szeretnének kiépíteni kapcsolati hálót azok, akik még nem jutottak ki a nemzetközi piacra. Az előadás során szó volt továbbá arról, hogyan lehetne fejleszteni a hazai KKV-k külpiaci aktivitását. A lehetséges megoldások között elhangzott a nyelvoktatás fejlesztése, nemzetközi Európai Uniós programok célzottabbá tétele, valamint a határon átnyúló testvérvárosi kapcsolatok üzleti vonatkozású hasznosítása is.

A nyitóelőadást követő panelbeszélgetésen a megyében működő sikeres hazai cégek közül az Inno—Comp Kft., a KISS Cégcsopport és a Tisza Automotive Kft. vezetői mutatták be saját cégüket és osztották meg tapasztalataikat a felvetett kérdésekkel kapcsolatosan. A beszélgetés házigazdája, Gyurácz Németh Iván, elnökségi tag három nagy kérdéskört vetett fel, melyek mindegyike jelentősen érinti a megyében működő KKV szektor résztvevőit is.

 

Az első nagy kérdéskör, mellyel a megyei cégek küzdenek a „munkaerő piaci kihívások” voltak, illetve hogyan lehet ezeket vállalati szinten kezelni. A panelbeszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a legnagyobb problémát a megyébe betelepülő multik elszívó hatása, valamint az alulképzettség jelenti. Általános jelenségnek számít, hogy a hazai cégek kinevelik a fiatal munkaerőt, azonban 4-5 év múlva továbbállnak valamelyik jobb lehetőséget kínáló közeli multihoz, vagy külföldön próbálnak szerencsét. A magasan képzett munkaerő mellett fizikai munkaerőre is szüksége van egy cégnek. Ezen a területen viszont egyre kevesebb a jó szakmunkás, ugyanis alacsonyabbak a kvalitások és képzési problémák is jelentkeznek (pl.: megszűnt a műanyag-ipari képzés, s ez nagyban érintette a helyi cégeket). Tehát felmerül a kérdés, hogyan tartsuk meg a jó munkaerőt? A résztvevők szerint teremtsünk modernebb munkakörnyezetet, biztosítsunk továbbképzést, előreléptetési lehetőséget vagy kínáljunk magasabb béreket. De mely területen takarítson meg egy cég, hogy biztosíthassa az említetteket? A már sikeres hazai cégek vezetői szerint növelni kell a hatékonyságot és az automatizálást.

 

Ezzel fel is vetődött a következő nagy kérdésköre a miskolci rendezvénynek, a „digitalizáció és technikai beruházások”, illetve ezek finanszírozása. Miért jó a digitalizálás? Mert pótolja a munkaerőhiányt, valamint gyorsabbá, hatékonyabbá és egyszerűbbé teszi a termelést. A technikai beruházások finanszírozására ma már számos lehetősége van a vállalkozásoknak. Felvehetnek banki hiteleket, lizingeket vagy leadhatnak pályázatokat. „Ezek mellé viszont jó tervet kell felépítenie a vállalkozásnak” – hangsúlyozták a panelbeszélgetők. A panelbeszélgetés egyik résztvevője sem rejtette véka alá, hogy korábban igénybe vettek banki hitelt a technikai beruházások megvalósításához.
A harmadik és egyben utolsó felmerülő kérdéskör a „piacszerzés korlátja” volt, illetve hogyan lehet újabb vevőket és piacot szerezni. A beszélgetés ezen szakaszában is egyetértés volt a panelbeszélgetők között. Szerintük az innováció, innovatív termékek előállítása mindenképpen segíthet. Ezen kívül az ügynöki hálózat, kereskedelmi hálózat kiépítése is jó taktikai lépés, hiszen a helyi ügynökök tudják a legjobban, hogy mire van szüksége az ottani társadalomnak, hogyan kell tárgyalni és eladni az ottani embereknek, valamint a környék konkurens cégeit is ők ismerik. Kiemeltek egy harmadik lehetőséget is: elvállalni egy új projektet veszteségesen azon a piacon, ahova szeretne bejutni az adott cég. Ezt követően felkerül a palettára és a későbbiek során már nyereséges feltételek között is bizonyíthat.

A rendezvény kellemes légkörben zajlott, kötetlen párbeszéddel a cégek képviselői között. Az eddigi rendezvények sikereire és az érdeklődésre való tekintettel a roadshow a következő évben is további vidéki nagyvárosokba látogat majd el. Rengeteg a felmerülő probléma, s az ötlet, melyek segíthetik a hazai KKV szektor fejlődését. Természetesen, minden egyes régióban más és más feltételek érvényesülnek, és nehéz egy egész országra vonatkozó általános „igazságot”, jól működő rendszert felépíteni, de ezek a rendezvények mindenképpen előremutató kezdeményezések.

 

 

 

Ágoston Eszter gyakornok, BGE

2017-11-09T13:27:14+00:00 2017.11.08.|MKSZ-Eximbank|